آشنایی با آفات انار

آشنایی با آفات انار

انار به صورت درخت یا درختچه ای است با گل های کامل که متعلق است به تیره punicaceae. نام علمی این گیاه punica granatam است.
شاخه های انار میتوانند سرمای حدود ۱۲ سانتی متر را بپذیرد و گلها نیز چون حدود دو ماه بعد از شروع فصل رش باز میشوند معمولا از آسیب سرما مصون هستند.
نیاز سرمایی انار بسیار کم است و با ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد برآورده میشود.
این گیاه برای رسانیدن کامل میوه نیاز به تابستانهای بسیار گرم دارد.

ریشه های انار تا عمق ۵/۱ متری زمین نفوذ میکنند و برای بهترین رشد احتیاج به خاکی با زهکشی خوب و بافت متوسط رسی دارند.
انار در برابر کم آبی بسیار پایدار است و میتوان آنرا به صورت دیم هم پرورش داد ولی آبیاری مرتب در بالا بردن میزان و کیفیت محصول نقش مهم داد.

آشنایی با آفات انار (آفات مهم انار)

۱- شته انار میباشد که باعث ریزش گل ها و میوه های جوان میشود. ترشح شیره از درخت از نشانه های بارز حمله این آفت است.

۲- كرم گلوگاه انار يكي از مخرب ترين آفات محصول صادراتي انار به شمار ميرود كه با روشهاي سمپاشي معمول قابل كنترل نيست؛ اما با استفاده از پرتوهاي انرژي هسته اي مي توان اين آفت را كنترل كرد.
انرژی هسته اي به دو روش استفاده مستقيم از پرتو و رهاسازي حشرات عقيم در طبيعت، مي تواند در كنترل آفات بخش كشاورزي مورد استفاده قرار گيرد.
روش پرتودهي مستقيم از طريق كشتن آفات و حشرات مي تواند مفيد واقع شود، به طوري كه براي محصولات انباري، اين پرتوها به محصولات بسته بندي شده تابانيده مي شود؛ اما در روش غيرمستقيم- كه بيشتر براي آفات باغ و مزرعه كاربرد دارد. پس از جمع آوري و تكثير حشرات با استفاده از اين پرتوها، اقدام به عقيم سازي حشرات شده و سپس در طبيعت رهاسازي مي شوند، بدين طريق در طي چند دوره، نسل حشرات زيان آور منقرض مي شود.

۳- شپشک آرد آلود جنوب يکي از آفات بالقوه درختان ميوه نظیر انار محسوب و خسارات زيادي به محصولات وارد مي آورد. مبارزه شيميايي با اين آفت نه تنها تاثير مثبتي در کنترل آن ندارد ، بلکه با از بين بردن انگلها و شکاريهاي طبيعي، موجب افزايش تراکم جمعيت آفت و نيزافزايش ميزان خسارت آن مي شود. با توجه به اين نکته مطالعه بيولوژي شپشک آرد آلود جنوب N.riridis و امکان استفاده از کفشدوزکها در کنترل جمعيت آفت، ميتواند در انتخاب روش و زمان مناسب مبارزه موثر واقع گردد.

خروج از نسخه موبایل