معرفی رشته کارشناسی مهندسی ایمنی و گرایش های آن

رشته کارشناسی مهندسی ایمنی

مهندسی ایمنی دانشی  است که در پیشگیری از بروز حوادث در فضای کار به یاری افراد می شتابد و همواره تلاش دارد که در راستای حفاظت از افراد و حراست از تجهیزات و سرمایه گام بردارد.

امروزه رعایت ایمنی و استانداردها در صنایع مختلف مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. وجود استانداردهای مشخص باعث می شود همه ملزم به رعایت اصولی معین شده و هیچ کس نتواند سلیقه ای و مجزا عمل کند.

مهندسی ایمنی ادغام شده از سه رشته ی بهداشت حرفه‌ای،‌ مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع است که بیشتر سعی دارد به سمت صنعتی شدن جهت گیری داشته باشد. تلاش متخصصان این رشته همواره ایجاد بستر کاری امن و به حداقل رساندن آسیب ها در فضای کاری است (هم به نیروی انسانی و هم به تجهیزات و امکانات). در کارگاه ها و شرکت های صنعتی، با وجود ماشین آلات، ابزار و ربات های دقیق صنعتی، همیشه کارگران در معرض خطرات گوناگون این فضاها قرار دارند، با پیشرفت های تکنولوژی در زمینه ی صنعت و افزایش کاربرد ماشین آلات در خط تولید شرکت ها، احتمال بروز صدمات برای شاغلین افزایش می یابد.

صنعت نفت و پتروشیمی یکی از مهم ترین صنایع کشور ما به حساب می آید که رعایت استانداردها و مسایل ایمنی در آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. با توجه به روند رو به رشد این صنعت، لزوم تعمیر و نگهداری ماشین آلات و دستگاه های مختلف و خطرات ناشی از آلودگی های محیط زیستی در صنعت نفت و پتروشیمی، نیاز به توجه ویژه و علمی به این بخش احساس می شود. به همین خاطر رشته مهندسی بازرسی و ایمنی فنی که پوشش دهنده این نیازها در صنعت نفت و پتروشیمی کشور می باشد، در سیستم آموزش عالی کشور راه اندازی شد. 

رشته ی مهندسی ایمنی برای اولین بار در سال ۱۳۷۰ در دانشکده ی صنعتی نفت و پتروشیمی شهید تندگویان آبادان ارائه شد. وزارت علوم آن را شاخه ای از مهندسی شیمی محسوب کرد. مقطع  کارشناسی مهندسی ایمنی، به دو گرایش اصلی تقسیم می شود، مهندسی شیمی- بازرسی فنی و مهندسی شیمی- ایمنی و حفاظت.

به این نکته توجه فرمایید: با توجه به اینکه دفترچه کنکور ۹۵ رشته مهندسی ایمنی بدون گرایش می باشد. دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

معرفی رشته کارشناسی مهندسی ایمنی و گرایش های آن

این مقاله شامل تعریف رشته مهندسی ایمنی، گرایش حفاظت ایمنی و بازرسی فنی، تعداد و عناوین واحدهای درسی، معرفی رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی، فرصت های استخدامی و بازار کار رشته مهندسی ایمنی


در ابتدا تعریف مختصری از گرایش های رشته مهندسی ایمنی خواهیم داشت:

۱– گرایش حفاظت فنی: (مهندسی شیمی- ایمنی و حفاظت)

دوره كارشناسی شاخه ایمنی و حفاظت یكی از دوره های عالی فنی و مهندسی می باشد كه هدف آن تربیت متخصصان ایمنی و حفاظت (افراد، دستگاه ها، محیط كار و محیط زیست) در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پلیمر است .

فارغ التحصیلان دوره كارشناسی حفاظت ایمنی توانایی های زیر را دارا می باشند :

جهت مشاهده دروس رشته مهندسی ایمنی گرایش حفاظت فنی کلیک کنید.


۲- گرایش بازرسی فنی: (مهندسی شیمی- بازرسی فنی)

هدف رشته کارشناسی بازرسی فنی تربیت متخصص در زمینه بازرسی فنی (دستگاه ها، ماشین آلات تاسیسات برقی و مکانیکی) در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پلیمر می باشد. دروس این دوره شامل دروس پایه و اصلی مهندسی شیمی و دروس تخصصی در زمینه های متالورژی، خوردگی و بازرسی فنی مکانیک و برق می باشد.

فارغ التحصیلان دوره كارشناسی بازرسی فنی توانایی های زیر را دارا می باشند :

جهت مشاهده دروس رشته مهندسی ایمنی گرایش بازرسی فنی کلیک کنید.


در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: دانشگاه های دارای رشته مهندسی ایمنی، معرفی رشته های ارشد مهندسی ایمنی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارائه می گردد.

دانشگاه هایی که در رشته مهندسی ایمنی پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه کنکور ۹۵)

(غیر از دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد و موسسات غیرانتفاعی)

گرایش های ارشد مهندسی ایمنی (بر اساس دفترچه کنکور ارشد ۹۵)

  • مهندسی ایمنی و بازرسی فنی

همچنین بخوانید: آشنایی با رشته ایمنی صنعتی


وضعیت استخدامی رشته مهندسی ایمنی گرایش حفاظت فنی و بازرسی فنی

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

همچنین برخی از مشاغل، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل،لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد: 

  • کارگزار بیمه
  • کارشناس / مدیر آموزش 

پایان مقاله “معرفی رشته کارشناسی مهندسی ایمنی و گرایش های آن”

خروج از نسخه موبایل