مرکز آموزش های تخصصی و کاربردی  H S E  فنی و ایمنی  بهداشت و سلامت  محیط زیست

جستجو کردن
Close this search box.

راهنمای نحوه تدوین اچ اس ای پلن (HSE PLAN)

راهنمای نحوه تدوین اچ اس ای پلن (HSE PLAN)

راهنمای تدوین HSE PLAN : راهنمای گام به گام و تشریح بخش های تشکیل دهنده سند HSE PLAN به همراه فایل راهنما

کاور hse plan 2 min

آموزش جامع و گام به گام نحوه نگارش و تدوین یک نمونه اچ اس ای پلن

در پست قبلی به آموزش کلیات، تعاریف و ساختار یک سند HSE Plan پرداختیم.

در ادامه به صورت گام به گام نحوه نگارش و تنظیم هر یک از سرفصل های اچ اس ای پلن پیمانکاران به شما آموزش داده خواهد شد.

 

خلاصه ای از اهمیت و کاربرد HSE Plan:

همانطور که گفتیم طرح ایمنی، بهداشت و محیط زیست یا HSE PLAN مستندی است که کلیه پیمانکاران موظفند در زمان برگزاری مناقصه به عنوان بخشی از پیشنهاد فنی خود به کارفرما ارائه نمایند.

HSE PLAN باید در تمام طول مدت اجرای پیمان مورد بازنگری قرار گیرد. یکی از بخشهای اصلی این طرح بند مربوط به کنترل عملیات می باشد که اغلب جنبه های عملیاتی طرح از تجهیز تا جمع آوری کارگاه را شامل می گردد. در این بند کلیه فعالیت ها و عملیات خطرناك و نیازمند کنترل در سه حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست مشخص می گردد.

 

  • راهنمای تدوین طرح ایمنی بهداشت و محیط زیست (راهنمای تدوین HSE Plan):

سند HSE PLAN شامل بخش و سرفصل های مشخصی است که به بسته به عنوان پروژه می تواند کمتر و یا بیشتر شود. در زیر شاکله اصلی و کلی جهت نگارش و تدوین یک نمونه اچ اس ای پلن (HSE PLAN) بصورت یک راهنمای کامل آورده شده است:

  • هدف:

این بخش از طرح به نوعی مقدمه محسوب شده و به بیان اهداف طرح می پردازد. در این قسمت هدف از طراحی HSE plan به کاربران معرفی می گردد.

  • دامنه کاربرد:

در این بخش دامنه کاربرد طرح HSE و اشخاص مشمول آن مطرح می شود. از جمله کلیه محل های فیزیکی، اماکن، دفاتر، سایت ها، مسیرها و نقاط مبداء و مقصد جهت انجام ماموریت هاي کاری و حمل و نقل کالا

  • تعاریف:

در این بخش تعاریفی که در این طرح آمده است، ذکر می گردد تا استفاده از طرح تسهیل گردد. سایر تعاریف مورد نیاز برحسب مورد در این بخش می بایستی اضافه گردد.

  • خط مشی HSE:

خط مشی HSE پروژه می بایست شامل سیاستگذاری ها و تعهدات مدیر ارشد/ مدیر پروژه در قبال HSE بوده و برگرفته از خط مشی شرکت (درصورت وجود)، خط مشی کارفرما و سایر خط مشی های موجود باشد. خط مشی پیش از اجرای پروژه مشخص شده و در طی اجرا ممکن است با توجه به مقتضیات پروژه بازنگری و به روز سازی شود. خط مشی به عنوان نقشه، روش یا جریانی از فعالیتهای کاری تعریف می شود

  • هدف گذاری:

در این بخش اهداف HSE خاص پروژه تعیین و تدوین می گردد. این اهداف می بایستی برگرفته از خط مشی HSE پروژه، اهداف شرکت، نیاز های HSE پروژه و کارفرما، خطرات و ریسکهاي شناسایی شده و سایر عوامل موثر بوده و با آنها سازگار باشد. به این صورت اهداف استراتژیک نشان میدهد چگونه سازمان قادر به تحقق اهداف کلان خود میباشد.

راهنمای نحوه تدوین اچ اس ای پلن (HSE PLAN)راهنمای نحوه تدوین اچ اس ای پلن (HSE PLAN)

  • مسئولیت ها:

در این بخش مسئولیت و پاسخگویی کلیه افرادی که فعالیت ایشان بر موضوعات ایمنی، بهداشت و محیط زیست تاثیر گذار است باید مشخص و تعریف شود، در این میان مسئولیت و پاسخگویی اصلی بر عهده مدیر عامل شرکت پیمانکار میباشد.

  • چارت سازمانی:

در این بخش چارت سازمانی پروژه و جایگاه HSE همچنین میزان پاسخ گویی نسبت به HSE جهت طرحریزی، اجرا، بررسی و رسیدگی به امور ایمنی و بهداشت در پروژه مشخص می شود.

  • مدیریت ریسک و جنبه های HSE:

مدیریت ریسک در پروژه به عنوان قلب سیستم مدیریت HSE بشمار می رود و در این بخش شرکت باید نحوه مدیریت ریسک HSE خود را در مراحل مختلف اجرای پروژه مشخص نماید البته لازم نیست که کل روش در این طرح اشاره شود و میتوان برای آن رویه ای جداگانه داشت و در این بخش به آن ارجاع داد. این رویه باید شامل قسمت های ذیل باشد:

– معرفی تیم ارزیابی ریسک

– شناسایی مخاطرات شامل دسته بندي انواع مخاطرات (ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی)

  • الزامات قانونی و استانداردها

پیش از شروع به کار پروژه، شرکت موظف است نسبت به شناسایی الزامات قانونی و سایر الزامات مرتبط با فعالیتهاي شرکت و ریسکهای HSE اقدام نموده و در طی اجراي پروژه آنها را به کار بندد. این امر مستلزم شناخت کامل از قوانین دولتی نظیر قوانین وزارت کار، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، قوانین وزارت نیرو، قوانین وزارت نفت، شرکت پالایش و پخش فراورده هاي نفتی ایران، قوانین محلی و منطقه ای و … و نیز استعلام مکتوب از این مراجع قانونی و سایر مراجع مورد نیاز جهت اطلاع از آخرین ویرایش قوانین و مقررات HSE می باشد.

  • صلاحیت، آموزش و آگاهی:

صلاحیت: کلیه افرادي که فعالیتشان در زمینه مسائل مرتبط HSE کلیه افرادی که فعالیتشان در زمینه مسائل مرتبط تاثیر گذار است و یا می تواند پیامدهای HSE داشته باشد باید صلاحیت ایشان در خصوص اموری که به آنان محول می گردد اثبات گردد.

آموزش: جهت حصول اطمینان از وجود نگرش و دانش کافی و مناسب نسبت به HSE به منظور ایجاد توانایی در افراد براي انجام وظایف و مسئولیتها به شیوه ایمن، می بایست آموزش های مناسبی در اختیار آنها قرار گیرد. لذا شرکت می بایست در پروژه های خود فرآیند آموزش به ویژه آموزش های حین کار (Toolbox meeting) ها را جدی گرفته و بطور نظام مند، مطابق یک روش اجرایی آنرا برنامه ریزي و دنبال نماید.

  • ارتباطات و مشارکت:

براي موثر واقع شدن برنامه های HSE شرکت، تعامل طرفین در زمینه هاي ایمنی، بهداشت و شرکت، محیط زیست ضروری است. از آنجا که ممکن است در مراحل قبل از ارائه پیشنهاد شرایط خاص ایمنی، بهداشت و محیطزیست، به خوبی شناسایی و در رابطه با آنها بحث نشده باشد. لذا ایجاد ارتباطات موثر در قالب جلسات HSE، دستورالعملهاي HSE و قوانین HSE مدون به منظور پیشرفت کار ضروری است.

راهنمای نحوه تدوین اچ اس ای پلن (HSE PLAN)

  • مستندات HSE و نحوه پایش و کنترل آن ها:

کلیه مستنداتی که در طرح به آن ارجاع داده شده است و یا کلیه سوابق مرتبط میبایستی مستند و تحت کنترل قرار گرفته و لیست گردد.

  • کنترل عملیات و دستورالعمل های ایمنی و بهداشت

این بخش که یکی از مهمترین قسمت های HSE PLAN می باشد و اغلب جنبه های عملیاتی طرح از تجهیز کارگاه تا جمع آوري کارگاه را شامل می شود، کلیه فعالیت ها و عملیات خطرناك و نیازمند به کنترل، در سه حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست مشخص شده و دستورالعملها و ضوابطی که لازمست در طی اجرای این فعالیت ها رعایت شود تا کمترین میزان مواجهه با آسیب و آلودگی را در پیداشته باشد، برنامه ریزی و تدوین می گردد.

تجهیز کارگاه: عبارت است از اقدامات و تدارکاتی که باید بصورت موقت براي دوره اجرای عملیات انجام شود تا آغاز و انجام دادن عملیات موضوع پیمان طبق سند و مدارك پیمان میسر شود.

برچیدن کارگاه: عبارت از جمع آوری مصالح، تاسیسات و ساختمان های موقت، خارج کردن مصالح، تجهیزات، ماشین آلات و دیگر تدارکات از کارگاه، تسطیح و تمیز کردن و به شکل اول برگرداندن زمین ها و محل های تحویلی

  • روش های اجرایی دستورالعمل های HSE:

فعالیتهایی که فقدان روشهاي اجرایی مکتوب براي آنها میتواند منجر به تخطی از خط مشی یا نقض الزامات قانونی یا معیارهای عملکرد گردد، باید شناسایی شوند. باید استانداردها و روشهای اجرایی مدونی براي چنین فعالیتهایی آماده شوند تا براي اطمینان از یکپارچگی فنی و انتقال اثربخش دانش، چگونگی اجرای آنها را (خواه توسط کارکنان شرکتی یا دیگران) تعریف کنند.

  • بازنگری:

مدیریت ارشد شرکت باید در فواصل زمانی مناسب، سیستم مدیریت HSE و عملکرد آن را، به منظور اطمینان از پیوستگی تناسب و اثربخشی آن، بازنگری کند.

  • تعهد به اجرای طرح HSE:

در انتهای طرح HSE مدیر عامل شرکت تعهد خود را به نسبت به اجرای موارد ذکر شده در طرح HSE به صورت مکتوب اعلام می دارد.

 

دانلود فایل راهنمای نحوه نگارش و تدوین یک نمونه اچ اس ای پلن HSE PLAN:

دانلود فایل راهنمای HSE PLAN
نوع فایل : .PDF
حجم : ۴.۳۵ M
دریافت

 

امروزه کارفرمایان، پیمانکاران را ملزم به ارائه طرح HSE-PLAN قبل از آغاز پروژه و بروز آوری این برنامه در طول بهره برداری پروژه میکنند. بدین سبب هر کارشناس و مسئول HSE در هر سازمان می بایست توانایی نگارش و تدوین HSE PLAN را با توجه به بررسی تمامی واحدهای آن پروژه را داشته باشد.

در این خصوص دوره تخصصی تدوین و نگارش اچ اس ای پلن با تدریس دکتر مهدی مهرابی مدرس مورد تائید مرکز تحقیقات بصورت یک پکیج آموزش ویدیوئی کامل تهیه گردیده است که می توانید از طریق لینک زیر به محتوای آن دوره دسترسی داشته باشید:

راهنمای نحوه تدوین اچ اس ای پلن (HSE PLAN)

راهنمای تدوین HSE PLAN


همچنین بخوانید:

در پکیج حرفه ای نمونه HSE PLAN های آماده بیش از ۳۰ نمونه از طرح های ایمنی بهداشت و محیط زیست
صنایع، شرکت ها و مشاغل مختلف قرار گرفته است.

علاوه بر نمونه های آماده اچ اس ای پلن در این پکیج، شما می توانید توسط فایل ها و راهنمای آموزشی
بصورت گام به گام و اصولی HSE Plan مربوط به کار خود را نگارش و تدوین نمائید.


راهنمای نحوه تدوین اچ اس ای پلن (HSE PLAN)

آموزش های رایگان HSE

آموزش های رایگان HSE

دیدگاه کاربران
  • ممت 3 آبان 1402

    ممنونم از مطالب خوبتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *