اخبار ایمنی و حوادثایمنی و حوادث

آموزش ۳۷۰۰ اورژانس یار/ احداث ۱۰۰ پایگاه جاده ای از سوی خیرین

آموزش ۳۷۰۰ اورژانس یار/ احداث ۱۰۰ پایگاه جاده ای از سوی خیرین

 آموزش ۳۷۰۰ اورژانس یار/ احداث ۱۰۰ پایگاه جاده ای از سوی خیرین

خلاصه خبر : معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور از آموزش دیدن ۳۷۰۰ داوطلب اورژانس خبر داد.

دکتر سید پژمان آقازاده در گفت و گو با ، در این باره اظهار کرد: از سال گذشته که بیماری کووید۱۹ به کشور وارد شد و شیوع پیدا کرد اقدامات بسیاری درچندین محور انجام شد و در وهله اول آموزش پرسنل اورژانس ۱۱۵ و در قدم دوم آموزش همگانی به شهروندان دنبال شد. 

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در خصوص آموزش های ارائه شده به پرسنل اورژانس ۱۱۵ گفت: از اسفند سال ۹۸ آموزش تخصصی نیرو های خود را آغاز کردیم؛ آن زمان اطلاعات در خصوص این بیماری کم بود، اما در همان حدی که در دنیا وجود داشت و با مطالعاتی که انجام شد موارد آموزشی را برای پرسنل اورژانس انجام دادیم. هم اکنون نیز این آموزش ها ادامه دارد و از فرصت استفاده کردیم.

برای اولین بار سامانه آموزش مجازی در اورژانس کشور راه اندازی شد که ۱۷ هزار پرسنل اورژانس توانستند از انتهای سال گذشته تا کنون از این امکان برخوردار شوند. 

وی با اشاره به دستورالعمل های صادر شده از سوی ستاد مقابله با کرونا که نهمین ویرایش آن نیز در آذر ماهی که گذشت از وزارت بهداشت منتشر شد، گفت: با استفاده از دستورالعمل های صادر شده از سوی وزارت بهداشت، آموزش های مبتنی بر تحقیقات را ارائه کردیم و همچنان هم در حال آموزش هستیم. 

آقازاده در خصوص ارایه آموزش های همگانی به مردم نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان آموزش همگانی به صورت حضوری وجود نداشت در قالب تیزرها و گزارش هایی که در تلویزیون و فضای مجازی پخش شد نسبت به این کار اقدام کردیم. به عنوان مثال آخرین اقدام بحث سینما ها و فیلم های در حال اکران است که پروتکل ها و دستورالعمل ها را در قالب تیزر های تصویری ارائه خواهیم کرد. 

آقازاده در ادامه در خصوص فعالیت داوطلبان اورژانس اظهار کرد: در کل کشور این امکان را برای اولین بار فراهم کردیم که اگر فردی بخواهد با اورژانس کشور به صورت داوطلبانه همکاری کند این امکان را داشته باشد تا از خدمت آن استفاده کنیم. 

ثبت نام ۸۵۰۰ نفر در سامانه های مربوط به داوطلبان اورژانس

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور افزود: از ابتدای این طرح ساز و کاری را فراهم کردیم که اگر فردی قصد داشت با اورژانس ۱۱۵ فعالیت داشته باشد امکان آن را داشته باشد، روند کار به این صورت است که در سایت اورژانس کشور و سراسر اورژانس ها فرم داوطلبان موجود است و افراد فرم هارا پر می کنند و پس از آن از سوی سازمان اورژانس این فرم ها بررسی می شود، سپس با افراد داوطلب تماس گرفته و آموزش های مجازی برای این افراد برگزار می شود که پس از گذراندن دوره ها به آن ها مدرک همیار اورژانس یا داوطلب اورژانس ارائه می شود.

از ابتدای شروع طرح داوطلبان تا کنون حدود ۸۵۰۰ نفر در سامانه های مختلف اورژانس ثبت نام کردند و حدود ۳۷۰۰ نفر تحت آموزش قرار گرفتند. 

آقازاده اظهار کرد: این آموزش ها در حد آموزش های همگانی است و همه لازم است بدانند که باید چطور در این موقعیت و موارد برخورد کنند. این مختص رشته خاصی نیست و افراد با تمام مدارک تحصیلی از همه رشته ها یا حتی بدون تحصیلات و بدون محدودیت سنی هم می توانند شرکت کنند، اما طبیعتا می توانیم به افرادی که تحصیلات مرتبط درمانی دارند درس های بیشتری ارائه کنیم. 

این افزاد در حوزه های مختلفی می  توانند به تناسب موقعیت ها به سازمان اورژانس کمک کنند، به عنوان مثال می توانند در کمپ های نوروزی، جوابگویی به سوالات مردمی و… به عنوان داوطلب فعالیت کنند. بر اساس توانایی این افراد و نیاز های ما همکاری های لازم با آن ها صورت خواهد گرفت. 

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: افراد با حضور در این کلاس ها می توانند به عنوان نیروی کادر اورژانس از اطلاعات برای خود و خانواده خود استفاد کند، همچنین بحث نجات جان دیگران مهم است که اکثریت افراد جامعه می توانند از این امکان استفاده کنند. 

پروژه احداث ۱۰۰ پایگاه جاده ای از سوی خیرین اورژانس 

آقازاده در خصوص اقداماتی که از سوی خیرین اورژانس هم صورت گرفته توضیح داد و گفت: خوشبختانه در سال جاری خیرین اقدامات بسیار اساسی را انجام دادند که فراتر از انتظار ما بود به عنوان نمونه از اهدای ماسک، دستکش و.. می توان اشاره کرد تا اینکه پروژه احداث ۱۰۰ پایگاه جاده ای در سراسر کشور از سوی این عزیزان کلید خورد.

این پروژه بسیار بزرگی است که به دست خیرین عزیز با همکاری وزارت بهداشت و وزارت مسکن و شهرسازی انجام خواهد شد و ایجاد ۱۰۰ پایگاه جاده ای در حال انجام است. در حال حاضر اورژانس ۳۰۰۰ پایگاه دارد که از این تعداد هزار و ۶۶۵ پایگاه آن جاده ای است. 

  ساز و کاری در کل کشور انجام شده که در کل کشور اورژانس آن منطقه و استان کمک های مردمی و خیرین را در جهت رفع مشکلات هدایت می کند. 

اعتبار بخشی مجدد و سنجش میزان فاصله با استاندارد های جهانی

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در خصوص بحث اعتبار بخشی گفت: اعتبار بخشی را می توان یک اقدام جدید دانست. سنجه ها و معیار های اعتبار بخشی سازمان نیاز به بازبینی داشت که فرآیند تجدید نظر را در پیش گرفتیم، در حال حاضر اطلاع دقیق و موثقی از بررسی اخیر صورت گرفته وجود ندارد، اما در حال تهیه این سنجه ها هستیم. زمانی که بحث اعتبار بخشی به انتهای خود برسد متوجه می شویم که دقیقا چقدر با استاندارد های جهانی فاصله داریم. 

این بررسی هایی که تا به حال انجام شده به نظر من نیاز به تجدید دارد، چرا که بسیاری از فعالیت های اورژانس تغییرات عمده داشته و این موارد نیاز به بررسی مجدد دارد، به عنوان مثال راه اندازی طرح های موتورلانس .

مشکلات امدادرسانی و استقرار اورژانس در آزادراه تهران-شمال

آقازاده در خصوص مشکلات امدادرسانی در آزادراه تهران شمال و بررسی هایی که از این محور صورت گرفته است گفت: متاسفانه همچنان نقایصی وجود دارد که با جلساتی که با راهداری، هلال احمر، پلیس راه و.. برگزار شده است، پیگیری می شود. البته تا حدودی که اطلاع دارم در حال رفع شدن است که محل های استقرار نیرو ها که نیاز به بازبینی داشت و محل پدهای بالگرد و برخی مباحث ایمنی بررسی شد. 

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در خصوص تعداد بالگردهای موجود در سازمان اورژانس کشور گفت: ۴۷ فروند هلیکوپتر در پایگاه ها داریم که مشغول خدمت رسانی هستند، پدهای بالگرد به اندازه کافی وجود دارد و در طرح توسعه پایگاه ها نیاز سنجی ها را انجام دادیم و می توان گفت که پوشش خوبی داریم، البته نقایصی هم وجود دارد آن هم این است که مثلا هلیکوپترهای دید در شب نداریم که باید در هوای تاریک و هوای نامساعد هم بتوانیم پرواز انجام دهیم، در واقع باید علاوه بر شرایط کمی، شرایط کیفی را هم مد نظر قرار دهیم. 


شما به انتهای مطلب ‘ آموزش ۳۷۰۰ اورژانس یار/ احداث ۱۰۰ پایگاه جاده ای از سوی خیرین’ رسیده اید.

[ این مطلب در بخش ایمنی و حوادث سایت مهندسین HSE منتشر شده است. ]

منبع
ایسنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا