اخبار محیط زیستی

از گونه‌های در خطر انقراض ایران چه خبر؟/ تخصیص بودجه معادل یک آپارتمان برای حفاظت از یک گونه

از گونه‌های در خطر انقراض ایران چه خبر؟/ تخصیص بودجه معادل یک آپارتمان برای حفاظت از یک گونه

از گونه‌های در خطر انقراض ایران چه خبر؟/ تخصیص بودجه معادل یک آپارتمان برای حفاظت از یک گونه

خلاصه خبر : یک کارشناس ارشد تنوع زیستی در آستانه روز جهانی حیات وحش (۳ مارس) با اشاره به آخرین وضعیت گونه‌های در خطر انقراض ایران گفت: نمی‌توان تمام کاسه و کوزه‌ها را سر سازمان حفاظت محیط زیست شکست. بودجه حفاظت از یک گونه در خطر انقراض در ایران، با قیمت یک آپارتمان در تهران برابری می‌کند.

مهدی نبی یان در گفت و گو با با اشاره به مهم‌ترین گونه‌های در خطر انقراض ایران خاطرنشان کرد: در ایران گونه‌های در خطر انقراض  زیاد هستند. از مهمترین آن‌ها می‌توان به یوزپلنگ، گوزن زرد و میش‌مرغ اشاره کرد.

این کارشناس ارشد تنوع زیستی با بیان اینکه گونه‌های  در خطر انقراض در دو دسته قرار می‌گیرند، گفت: اول گونه‌هایی که از نظر سازمان‌های جهانی مانندIUCN  در خطر انقراض معرفی می‌شوند و دیگری گونه‌هایی هستند که از نظر ملی در خطر هستند.

میش مرغ در کشور ما گونه‌ای والنربل یا حفاظت شده در نظر گرفته می‌شود و به شدت در خطر انقراض است اما شرایط جهانی این گونه خوب است. برخی گونه‌ها مانند یوز نیز هم از نظر ملی هم از نظر بین المللی در خطرند و جمعیت این گونه به زیر ۳۰ قلاده رسیده است. این زیرگونه یوز آسیایی هیچ جای دیگری یافت نمی شود و این ارزش بالای آن را نشان می‌دهد.

نبی یان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای محافظت از یوز در سال‌های گذشته گفت: در دو سه دهه گذشته برنامه‌های خوبی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و تشکل‌های محیط زیستی برای شناساندن این گونه به مردم و مسئولان اجرا شده است. حفاظت صرفا حراست نیست و بخشی از فرایند حفاظت از گونه تنویر افکار عمومی است.

جلب حمایت مردم و فرهنگسازی در کنار اقداماتی مانند افزایش محیط‌بان، افزایش تجهیزات و برخورد با شکارچیان می‌تواند موثر باشد این در حالیست که صرف برخورد خشک با شکارچیان می‌تواند سبب افزایش تنش با جامعه محلی و وارد شدن لطمه به گونه و محیط زیست شود. علی رغم اتفاقات خوبی که رخ داده، همچنان توقف روند انقراض و روند نزولی جمعیت یوز مشاهده نمی‌شود البته در یکی دو سال گذشته ساماندهی بهتری برای تکثیر این گونه در اسارت در استان سمنان انجام شده است تا از انقراض ژن آن جلوگیری شود.  

این کارشناس ارشد تنوع زیستی با اشاره به وضعیت «ایران» و «فیروز» اضافه کرد: بر اساس آخرین اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست درباره زادآوری ایران و فیروز در سایت تکثیر و پرورش توران، جفتگیری ایران و فیروز اتفاق افتاده اما به دلیل اینکه احتمال باروری برای گربه‌سانانی مانند یوزپلنگ بالا نیست باید تا اردیبهشت صبر کنیم  سپس نتایج را بررسی کنیم.

گوزن زرد

شما به انتهای مطلب ‘از گونه‌های در خطر انقراض ایران چه خبر؟/ تخصیص بودجه معادل یک آپارتمان برای حفاظت از یک گونه ‘ رسیده اید.

[ این مطلب در بخش محیط زیست و طبیعت سایت مهندسین HSE منتشر شده است. ]

منبع
ایسنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا