اخبار حیات وحشاخبار محیط زیستیطرفداران محیط زیست ایران

تجمع در مقابل سازمان محیط زیست

تجمع در مقابل سازمان محیط زیست

تجمع فعالان محیط زیست در اعتراض به شکار حیات وحش

تروریست های عرصه محیط زیست موجبات نابودی و انقراض گونه‌های جانوری را فراهم کرده‌اند

جمعی از فعالان محیط زیست و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست تجمع کردند.

تجمع در مقابل سازمان محیط زیستتجمع در مقابل سازمان محیط زیست

جمعی از فعالان محیط زیست و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی با تجمع در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست خواستار توجه بیشتر مسئولان به وضعیت محیط زیست، حیات وحش و توقف شکار گونه های در حال انقراض شدند.
تجمع کنندگان با سر دادن شعارهایی همچون «دولت تدبیر و امید؛ لغو مجوز شکار» و «مرگ بر هیچکس؛ درود بر زندگی» و حمل پلاکاردهایی با مضمون «شکار یعنی قتل…لطفاً برای قتل مجوز صادر نکنید»، «صدور پروانه شکار را متوقف کنید»، «مرگ البرز، مرگ تدریجی انسانیت»، «سلاح های انقراض حیوانات را از دست شکارچیان بی رحم بگیرید»، «صداوسیما برای حمایت از پلنگ و یوز فرهنگ سازی کند» از روند رو به گسترش اقداماتانسانی علیه حیات وحش و محیط زیست ابراز نگرانی کردند و با قرائت بیانیه ای لزوم تلاش و جدیت بیشتر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونین وی برای رفع نواقص قانونی را یادآور شدند.

بابک توتونچی – دبیر تشکل مکتب حرمت حیات به عنوان مسئول هماهنگی و ساماندهی تجمع صبح چهارشنبه مقابل سازمان حفاظت محیط زیست هدف از این تجمع را ایجاد هماهنگی و تعامل میان بدنه اجتماعی و سازمان حفاظت محیط زیست برای نیل به خواست دو طرف دانست.
وی با بیان این که دیدن تصاویر کشتن، شکار یا زجر کشیدن حیوانات بی گناهی مثل البرز (پلنگ تنکابنی)، خشمی در بین حیوان دوستان، فعالان محیط زیست، فعالان حقوق حیوانات یا حتی شکارچیانی که درصدی از رحم نسبت به گونه‌های در حال انقراض و سایر گونه ها دارند، به وجود می آورد و نیاز است تا این خشم به صورت تجمع های مسالمت آمیز تخلیه شود،گفت: چنین حرکت هایی که علاوه بر کاهش خشم بدنه اجتماعی، جرأت حضور و افزایش مطالبات مردمی در موضوعات محیط زیست و اجتماعی را افزایش می دهد.
وی ابراز امیدواری کرد: با لغو دائمی مجوز شکار یا لغو پنج ساله مجوز شکار، شاهد تکرار حوادثی از این دست نباشیم و چنین تجمعاتی برای تشکر از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست شکل بگیرد. زیرا شکار هیچ تعادل و توازنی در طبیعت و حیات وحش برقرار نمی کند و حتی بر اساس اصول آفرینش چنین وظیفه ای بر عهده انسان نیست و خدواند آفریننده و کنترل کننده جهان خلقت است و تعادل آن را هم برعهده دارد.

تجمع در مقابل سازمان محیط زیست

دبیر تشکل مکتب حرمت حیات خشونت علیه حیوانات و طبیعت را پیامد حضور و ورود غیرمعمول و غیرضروری انسان در این حوزه دانست و اضافه کرد: اگر قبح مسئله شکار در بین مردم ایجاد شود، دیگر کسی به این سمت نمی رود و این تنها با آموزش و رفع تبعیض ها در صدور مجوز و رانت صدور مجوز شکار بر طرف می شود.
این فعال محیط زیست ادامه داد: اگر انسان ها دوست ندارند گونه های حیاتی وحشی همچون ببر و پلنگ و خرس وارد حیطه زندگی آن ها شوند، انسان ها هم باید از ورود و دخل و تصرف در زیستگاه های حیوانی و طبیعی پرهیز کنند. زیرا با ادامه رویه دخالت و زیاده خواهی انسان در طبیعت، گونه های نادر گیاهی و حیوانی منقرض می شوند.
توتونچی با اشاره به حرکت ارزنده سازمان حفاظت محیط زیست برای بیمه یوزپلنگ آسیایی خواستار ادامه چنین روندی برای رفع مشکلات تالاب ها و سیار گونه های حیات وحش شد.
وی در مورد خواسته فعالان محیط زیست برای تصمیم گیری در مورد لاشه پلنگ البرز، گفت: اگرچه عده ای معتقد هستند این پلنگ باید در زادگاه خود دفن شود، اما عده دیگری نیز اعتقاد دارند با تاکسیدرمی این پلنگ با تمام آسیب ها و به همین شکلی که هست و نمایش آن برای عموم می توان تلنگری برای نسل های آینده داشت.
دبیر تشکل مکتب حرمت حیات افزود: می توان البرز (پلنگ تنکابن ) را به نمادی برای مبارزه با خشونت علیه حیوانات تبدیل کرد و در این راستا آثار ارزشمند فرهنگی و هنری خلق نمود تا نسل های آینده بدانند خشونت های بشری چه عواقب جبران ناپذیری دارد.
توتونچی با مقایسه سرانه کتاب و سرانه شکار یا آسیب به محیط زیست در کشور از سازمان حفاظت محیط زیست خواست پیگیر تصویب قانونی برای حمایت از حیوانات شود و به این واسطه ایران به عنوان بزرگترین کشور دموکراسی خواه و مرکز حقوق بشر در کل دنیا شناخته خواهد شد. زیرا تا انسان حقوق حیوانات را به رسمیت نشمارند، حقوق انسان ها و حقوق بشر را رعایت نمی کنند. زیرا همان حسی که به انسان القاء می کند مالک حیوانات است به او القاء می کند مالک سایر انسان نیز هاست.
وی همچنین با اشاره به تعداد اعضاء فعال مکتب حیات در داخل و خارج از کشور و اعلام آمادگی بیش از ۱۰۰۰ نیروی داوطلب علاقمند به خدمت برای حفظ محیط زیست، گفت: استفاده از این توان مردمی علاوه بر رفع بخشی از مشکلات بودجه ای سازمان، منجر به افزایش راندمان فعالیت های نیروی انسانی سازمان می شود، زیرا این نیرو با عشق و علاقه به محیط زیست فعالیت خواهد کرد.
توتونچی در پایان اعلام کرد: این تشکل به کسانی که عاملان کشته شدن پلنگ تنکابنی را معرفی کنند، جایزه ای نقدی اعطا می کند.

تجمع در مقابل سازمان محیط زیست

احمدعلی کیخا – معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در میان تجمع کنندگان و اشاره به تشکیل ستاد بحرانی با حضور نمایندگان NGOها در معاونت محیط زیست طبیعی برای بررسی حادثه کشته شدن پلنگ تنکابن (البرز) و برنامه ریزی مجموعه اقداماتی در راستای جلوگیری از حوادث مشابه، گفت: مجموعه اقدامات کوتاه و بلند مدتی تعریف شده است که بخشی از آن ها کاملاً درون سازمانی است و برخی مرتبط با سایر نهادها و دستگاه های دولتی است.
کیخا با تاکید بر تخصص و تعصب دکتر ابتکار در مسائل محیط زیست و همچنین نگاه ویژه رئیس جمهور یازدهم و اعضای دولت به حفظ محیط زیست، افزود: به همه دوستداران و فعالین محیط زیست اطمینان می دهم، سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید کاری خود اهتمام ویژه ای بر حل قانونی و علمی بحران ها و چالش های محیط زیست دارد.
وی ادامه داد: قطعاً برای حفظ و صیانت از محیط زیست کشور علاوه بر تلاش مسئولین؛ توجه، حمایت و همکاری کلیه مردم، به ویژه فعالین، دوستداران و نهادهای مردمی محیط زیست عنصری حیاتی است. زیرا بنا بر اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه ای عمومی است و همه آحاد جامعه اعم از دولتی و مردمی در برابر محیط زیست مسئول هستند.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاکید رئیس سازمان برای به کارگیری همه توان و تلاش متخصصین در راستای نجات پلنگ تنکابن، تصریح کرد: تصمیمی که در ارتباط با پلنگ تنکابن اتخاذ شد بر اساس قوانین بین المللی و اجماع نظر دامپزشکان کشور و دانشگاه تهران صورت گرفت و قطعاً امکان نجات پلنگ آسیب دیده وجود نداشت.
وی از تشکیل کارگروه ویژه بررسی مشکلات و معضلات محیط بانان در حیطه های آموزشی، حقوقی و معیشتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با تشکیل این کارگروه و حمایت ویژه از محیط بانان، همچنین تلاش برای جلوگیری از فروش سلاح های شکاری شاهد توقف چنین حوادثی در محیط زیست باشیم.

تجمع در مقابل سازمان محیط زیست

در پایان مراسم بیانیه ای قرائت شد که متن آن بدین شرح است: «ما حامیان حقوق حیوانات و فعالان عرصه حرمت حیات برآنیم تا با این تجمع اعلام انزجار و نفرت خود را از عمل شنیع و کشتار وحشیانه البرز پلنگ با شکوه تنکابنی اعلام داشته و از مسئولین امر برای پایان دادن به خشونت های زیست محیطی استمداد کنیم.
سرکار خانم دکتر ابتکار معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست متأسفانه تروریست های موجود در عرصه محیط زیست و طبیعت با در دست داشتن مجوز حمل سلاح های شکاری و شکار نه تنها به توازن زیستی کمک نمی‌کنند بلکه بقا زیستی را نیز در طبیعت بر هم زده و موجبات نابودی و انقراض نسل های مختلف گونه های جانوری را به وجود می آورند.
ما برای جلوگیری از خشونت در اجتماع و نیل به صلح پایدار جهانی بیش از آن که نیاز به کاشت نهال صلح داشته باشیم، نیاز به توقف خشونت علیه حیوانات داریم.
ابهت و شکوه البرز بزرگترین گربه سان ایرانی را هر کسی در هم شکست، باید مجازات شود. زمین رو به نابودی است و این وضعیت اسفبار را اسنان ها برای زمین رقم زده اند و باید با انسان ها برخورد شود.
نه مجازاتی از نوع مرگ بلکه معاینه و درمان توسط روان شناسان و روان پزشکان برای بازگشت به اجتماع به عنوان ناجی حیات وحش که تا به امروز سرمایه گذاری در این حوزه نداشته ایم، یا مجازات انجام وظیفه در مکان های استحفاظی نگهداری گربه سانان که اگر گونه ای را شکارچی می کشد موظف به تلاش برای زنده ماندن بقیه گونه ها شود.
لذا ما حامیان حیات وحش و محیط زیست از دکتر ابتکار و رئیس دولت تدبیر و امید که با شعار خود بارقه ای از امید در دل مردم و جوانان به وجود آوردند، می خواهیم که مدبرانه به حل معضلات و مشکلات محیط زیست بپردازند و متعهد می شویم در این راه از هیچ همکاری دریغ نکنیم.»

تجمع در مقابل سازمان محیط زیست

طرفداران محیط زیست ایران به نقل از IENA

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا