اخبار محیط زیستی

حفاران غیرمجاز زودتر رسیدند!

حفاران غیرمجاز زودتر رسیدند!

حفاران غیرمجاز زودتر رسیدند!

خلاصه خبر : «خورزنه» غارزایی دارد، تا حالا هشت غار در این کوه شناسایی شده که از میان آن‌ها پنج غار دستکند تشخیص داده شده است، غارهایی که از گزند حفاری‌ها و معدن‌کاری‌های غیرمجاز در امان نمانده‌اند. این موضوع زنگ خطر این محوطه تاریخی و طبیعی را به صدا درآورده است.

به دنبال شناسایی یک غار جدید در منطقه خورزنه در استان همدان، حسین زندی، فعال میراث فرهنگی و محیط زیست پس از پیمایش این غار با همراهی دو غارنورد حرفه‌ای و محلی‌ها، به گفت: هفته گذشته از کشف یک غار جدید در خورزنه خبر دادیم که این بار با همراهی دو غارنورد حرفه‌ای حمیدرضا زارع و فؤاد رضاپور و دکتر محمدیان‌منصور و یکی از محلی‌ها به نام آقای طاهریان، وارد این غار شدیم. اولین بار است که این غار، حرفه‌ای پیمایش می‌شود. متاسفانه درون غار آثاری از حفاران غیرمجاز و جویندگان گنج مشاهده می‌شود، چاهی در ۳۰ متری این غار حفر شده است. در واقع، قبل از غارنوردان، حفاران غیرمجاز وارد این غار شده‌اند که ظاهرا به نتیجه‌ای هم نرسیده‌اند. برخی ابزار و ادوات خود را هم داخل غار رها کرده‌اند.

او با اشاربه به فعالیت معدن‌کاران در منطقه باستانی خورزنه اظهار کرد: درون غارهای خورزنه که برخی از آن‌ها پناهگاه حیوانات محلی بوده، ریزش کرده است.  

زندی که از شناسایی دو غار جدیدتر در کوه خورزنه خبر داد، گفت: تعداد غارهای شناسایی‌شده در خورزنه به هشت حفره رسیده است. البته محلی‌ها از خیلی وقتِ پیش از وجود این غارها اطلاع داشتند، اما شکافی که بین ملت و دولت وجود دارد، باعث شده مردم اعتماد نکنند و موضوع را به گوش مسؤولان نرسانند. اکنون نوبت میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی است که این منطقه را ثبت و حفظ کنند.

او یادآور شد: وسعت خورزنه به ۲۰۰ هکتار می‌رسد، مهم‌ترین و سریع‌ترین اقدامی که لازم است برای حفظ این محوطه انجام شود، تعطیلی معدن است. باید شغلی جایگزین معدن‌کاری و منطقه ثبت شود و فقط طبیعت‌گردان وارد شوند، نه حفاران غیرمجاز. آن‌چه در پیمایش غارهای جدید خورزنه مشاهده کردیم، حضور حفاران غیرمجاز پیش از مدیران و مسؤولان است. متاسفانه مسؤولان میز و اتاق خود را رها نمی‌کنند تا ببینند بیرون از محل کارشان چه اتفاقی درحال وقوع است.

برداشت سنگ و فعالیت معدن در محوطه باستانی و طبیعی خورزنه

شما به انتهای مطلب ‘حفاران غیرمجاز زودتر رسیدند!’ رسیده اید.

[ این مطلب در بخش محیط زیست و طبیعت سایت مهندسین HSE منتشر شده است. ]

منبع
ایسنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا