اخبار حیات وحش

حفظ زیستگاه مهمترین نیاز یوزپلنگ های خراسان شمالی

حفظ زیستگاه مهمترین نیاز یوزپلنگ های خراسان شمالی

حفظ زیستگاه مهمترین نیاز یوزپلنگ های خراسان شمالی

خلاصه خبر : خراسان شمالی معاون اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: مهمترین نیاز یوزپلنگ های این استان حفاظت و ارتقاء زیستگاه های آن ها است.

 

لشگری: حفظ و ارتقاء زیستگاه مهمترین برنامه برای حفاظت از یوزپلنگ های این استان است.

زمانیکه زیستگاه یوزپلنگ حفاظت شود، تعداد طعمه های مورد نیاز این گونه حیوانی نیز افزایش می یابد، در نتیجه زادآوری آن زیاد و جمعیت این گونه حفظ می شود.

لشگری با اشاره به اینکه میاندشت جاجرم یکی از زیست گاه یوزپلنگ آسیایی در ایران است، ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده برای حفظ این گونه حیوانی باارزش، دوربین گذاری به منظور رصد آن است که این امر انجام شده است.

وی تصربح کرد: گستره مهاجرت یوزپلنگ آسیایی بسیار گسترده است و این طور نیست که بگویم این قلاده یوزپلنگ فقط متعلق به خراسان شمالی بوده، بلکه ممکن است همین یوزپلنگ در منطقه توران سمنان نیز مشاهده شده و دوباره به میاندشت بازگشته باشد.

لشگری بیان کرد: ارتقاء سطح حفاظتی زیستگاه این گونه حیوانی با خرید پروانه های چرای دام از دیگر اقداماتی بوده که توسط این اداره کل انجام شده است.

۸۵ هزار هکتار سطح گستره میاندشت جاجرم است که تاکنون ۱۶ هزار هکتار از پروانه های چرای دام منطقه مذکور خریداری شده و تبدیل به پارک ملی ضامن آهو شده که دیگر چرای دام در آن منطقه ممنوع است.

این مقام مسئول ادامه داد: البته در سال جاری نیز تعدادی از پروانه های چرای دام خریداری و تعدادی نیز در حال خرید است.

وی تاکید کرد: اقدامات حفاظتی انجام شده در منطقه مذکور سبب شده تا تعداد طعمه های(آهو) یوزپلنگ آسیایی افزایش و رشد ۱۰۰۰ درصدی داشته باشد.

در سال ۸۴ تعداد جمعیت آهوهای این منطقه حدود ۱۲۰ راس بوده که اکنون به حدود یک هزار و ۲۰۰ راس رسیده است.

 


 

شما به انتهای مطلب ‘حفظ زیستگاه مهمترین نیاز یوزپلنگ های خراسان شمالی’ رسیده اید.

[ این مطلب در بخش محیط زیست و طبیعت سایت مهندسین HSE منتشر شده است. ]

منبع
ایسنا
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا