اخبار محیط زیستی

خودروهای اسقاطی با معاینه فنی «نو» نمی‌شوند

خودروهای اسقاطی با معاینه فنی «نو» نمی‌شوند

خودروهای اسقاطی با معاینه فنی «نو» نمی‌شوند

خلاصه خبر : درحالی ناوگان حمل و نقل عمومی اسقاطی و فرسوده است که آیین‌نامه تعیین سن فرسودگی خودروها نیز طی یک سال گذشته ابطال شد و در پی این تصمیم خودروهای فرسوده دیرتر از ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده‌ای خارج می‌شوند.

، «قانون هوای پاک» در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید و از سوی رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد. قانون هوای پاک در قالب ۳۴ ماده برای ۲۱ دستگاه اجرایی مختلف ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و.. تکالیفی را تعیین کرده است.

هدف اصلی تصویب قانون هوای پاک در وهله اول کاهش آلودگی‌ هوا و عوارض ناشی از آن بود اما با ابطال آیین‌نامه ماده ۸ این قانون بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسان محیط زیست و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها کاهش آلودگی هوا را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو کرده بلکه موجب افزایش حوادث جاده‌ای به علت فرسودگی وسایل نقلیه شده است.

آیین‌نامه سابق ماده ۸ قانون هوای پاک که مصوب سال ۹۷ بود، مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت را مکلف کرده بود که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند اما حدود دو سال پیش، درپی شکایت فردی که باید براساس این آیین‌نامه خودروی تویوتا لندکروز ۲۰ ساله خود را اسقاط می‌کرد- آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد.

آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب ۹۷ که ابطال شد

شما به انتهای مطلب ‘خودروهای اسقاطی با معاینه فنی «نو» نمی‌شوند’ رسیده اید.

[ این مطلب در بخش محیط زیست و طبیعت سایت مهندسین HSE منتشر شده است. ]

منبع
ایسنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا