اخبار بهداشت و سلامت

علائم تنفسی مشکوک، سل یا کرونا؟

علائم تنفسی مشکوک، سل یا کرونا؟

علائم تنفسی مشکوک، سل یا کرونا؟

خلاصه خبر : یک کارشناس بیماری سل معتقد است معطوف شدن حداکثر توجه سیستم بهداشتی به کووید ۱۹، اعمال فاصله‌گذاری فیزیکی، خستگی نیروی انسانی، تشابه علائم تنفسی سل و کرونا، از مهم‌ترین دلایلی است که سبب تشدید تأثیر منفی پاندمی کووید بر شناسایی و درمان به‌موقع سل در مقایسه با سایر بیماری‌های واگیر شده است.

کارشناس <a href='https://hsefans.ir/tag/بیماری-سل‘ target=’_blank’>بیماری سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: تشخیص زودهنگام بیماری سل یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نظام بهداشتی درمانی کشور است که این امر به دلیل وجود روش‌های تشخیصی مناسب و تکنولوژی‌های جدید ممکن شده است.

فرزانه آئین افزود:‌ خوشبختانه درمان به‌موقع و وجود داروهای مؤثر که تحت نظارت مستقیم پرسنل بهداشتی مورداستفاده بیمار قرار می‌گیرد باعث شده بیماری سل از یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های عفونی به یک بیماری قابل‌پیشگیری و کنترل تبدیل شود.

وی با بیان اینکه هم‌زمان با پاندمی کووید ۱۹ از ابتدای اسفندماه ۹۸ تاکنون در کشور شاهد افت شناسایی موارد سل و افزایش طول مدت تأخیر در تشخیص و دوره انتقال بیماری به اطرافیان می‌باشیم گفت: معطوف شدن حداکثر توجه سیستم بهداشتی به کووید ۱۹، اعمال فاصله‌گذاری فیزیکی، خستگی نیروی انسانی، تشابه علائم تنفسی سل و کرونا، از مهم‌ترین دلایلی است که سبب تشدید تأثیر منفی پاندمی کووید بر شناسایی و درمان به‌موقع سل در مقایسه با سایر بیماری‌های واگیر شده است که می‌بایست موردتوجه عموم مردم و پرسنل بهداشتی قرار گیرد.

این کارشناس بهداشتی بابیان اینکه آلودگی هم‌زمان به ویروس ایدز خطر ابتلا به بیماری سل را به‌طور معناداری افزایش می‌دهد گفت: کشورهای با شیوع بالای HIV، شاهد افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به سل بوده‌اند.

سل مقاوم به درمان از معضلات سیستم بهداشت و درمان

آئین با هشدار بر اینکه مراجعه دیرهنگام بیماران و یا تأخیر در تشخیص بیماری به همراه مصرف نادرست دارو می‌تواند منجر به سل مقاوم به درمان شود افزود: این نوع بیماری از معضلات سیستم بهداشت و درمان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری عفونی ناشی از میکروب سل است که اکثراً ریه‌ها را مبتلا می‌سازد که به آن سل ریوی می‌گویند گفت: بیماری سل می‌تواند به جز ریه‌ها، ستون مهره‌ها، غدد لنفاوی، دستگاه گوارش، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن را نیز گرفتار نماید که در این صورت به آن سل خارج ریوی می‌گویند.

به گزارش گروه دریافت ، این کارشناس بهداشتی بابیان اینکه مهم‌ترین علامت از علائم بیمار مشکوک به سل ریوی سرفه مداوم بیش از ۲ هفته است که می‌تواند همراه با علائمی نظیر خلط، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن، ضعف و گاهی اوقات خلط خونی باشد افزود: علائم سل خارج ریوی به عضو مبتلا بستگی دارد و بسته به عضو درگیر علائم آن متفاوت است به‌عنوان‌مثال علائم در مننژیت سلی عبارتند از سردرد، تب و سفتی گردن و در سل دستگاه ادراری به صورت اختلال ادراری و پیدایش خون در ادرار است.

فرزانه آئین سل خارج ریوی را قابل‌انتقال ندانست و اضافه کرد: راه انتشار سل ریوی، انسان به انسان است به این ترتیب که میکروب سل مانند سرماخوردگی هنگام عطسه و سرفه و بیرون ریختن آب دهان یا خلط فرد مبتلا، از ریه‌ها خارج‌شده و در فضای اطراف پخش می‌شود که در مکان‌هایی با تراکم بالا مانند آسایشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، سربازخانه‌ها انتشار این بیماری آسان‌تر است.

کارشناس بیماری سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: امروزه می‌توان با واکسیناسیون بدو تولد، رعایت اصول بهداشتی مثل استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه، نریختن آب دهان و خلط روی زمین و درمان به‌موقع بیماران از بیماری سل پیشگیری کرد.

در صورت داشتن سرفه بیش از دو هفته جهت انجام بررسی‌های لازم به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت یا پزشک مراجعه نمایید و از مصرف خودسرانه دارو خودداری شود.


شما به انتهای مطلب ‘علائم تنفسی مشکوک، سل یا کرونا؟’ رسیده اید.

[ این مطلب در بخش بهداشت و سلامت سایت مهندسین HSE منتشر شده است. ]

منبع
ایسنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا