اخبار محیط زیستی

نگرانی از ایجاد انحراف در مسیر رود هیرمند به سمت افغانستان

نگرانی از ایجاد انحراف در مسیر رود هیرمند به سمت افغانستان

نگرانی از ایجاد انحراف در مسیر رود هیرمند به سمت افغانستان

خلاصه خبر : معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تصمیم دولت افغانستان برای منحرف کردن مسیر رود هیرمند به سمت اراضی این کشور نگران‌کننده است بنابراین در حال مذاکره با این کشورهستیم.

احمد لاهیجان زاده در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست به‌صورت آنلاین برگزار شد، افزود: ساخت بند کمال خان سال ۱۳۵۱ آغاز شد ولی به علت همزمانی با جنگ داخلی افغانستان متوقف و در نهایت در زمستان سال گذشته با حجم ۵۵ میلیون متر مکعب آب راه‌اندازی شد.

مقامات افغانستانی «کمال خان» را یک «بند» می‌دانند نه یک «سد» چراکه ۵۵ میلیون متر مکعب نسبت به آورده رود هیرمند ناچیز است بنابراین ساخت این بند نگران کننده نیست بلکه تصمیم دولت افغانستان برای منحرف کردن مسیر رود به سمت اراضی این کشور نگران‌کننده است و حفر کانال نیز آغاز شده است.

لاهیجان‌زاده اضافه کرد: پیگیری این موضوع به صورت کنسرسیون به دو وزارتخانه محول شده است و اسفند ماه سال گذشته در کابل جلسه‌ای برگزار و توافقات خوبی انجام شد و قرار است جلسه دیگری در آینده نزدیک در ایران برگزار شود.

وی تاکید کرد: محتوای مذاکرات و نتیجه آن صرفا از طرف وزارت خارجه اعلام می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش درباره تامین نشدن حق‌آبه برخی تالاب‌ها گفت: عدد تجمعی برای میزان حق‌آبه اعلام می‌شود. در این شرایط در سال آبی جاری حوضه‌های آبریز مختلف میزان متفاوتی از حق‌آبه به عنوان مثال  ۴۰، ۲۱ و ۱۱ درصد را دریافت کرده‌اند و تالاب‌های شادگان و هور العظیم موفق به دریافت کامل حق‌آبه شده‌اند ولی برخی دیگر از تالاب‌ها حداقل حق‌آبه را دریافت نکرده‌اند. 

وی تاکید کرد: ما حق‌آبه تالاب‌ها را مورد به مورد از وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم.

ادامه دارد


شما به انتهای مطلب ‘نگرانی از ایجاد انحراف در مسیر رود هیرمند به سمت افغانستان’ رسیده اید.

[ این مطلب در بخش محیط زیست و طبیعت سایت مهندسین HSE منتشر شده است. ]

منبع
ایسنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا