اخبار کشاورزیمهندسی گیاه پزشکی

برای اولین بار در جهان ژنوم سوسک قرمز کشف شد

برای اولین بار در جهان ژنوم سوسک قرمز کشف شد

یک گروه تحقیقی بین‌المللی به رهبری پروفسور Cornelis Grimmelikhuijzen موفق به کشف ژنوم سوسک قرمز آرد برای اولین بار در جهان شدند.
حدود ۷۵٪ گونه‌های جانوری را حشرات و در بین حشرات سوسکها با ۴۰۰۰۰۰ گونه بیشترین تعداد گونه‌های حشرات را تشکیل میدهند. بسیاری از سوسکها زیبا و رنگارنگ هستند ولی برخی نیز از آفات گیاهان مانند سوسک برگخوار سیب‌زمینی و جنگلی محسوب میشوند. آفات سالانه حدود ۲۰ بیلیون دلار به اقتصاد ایالات متحدة امریکا خسارت میزنند که سوسکها هم در این آمار قرار دارند.
یکی از این آفات سوسک قرمز آرد Tribolium castaneum است که از محصولات زراعی خشک نظیر ذرت، گندم، برنج، آرد و غیره تغذیه میکند.
یک گروه بزرگ تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از ۶۴ گروه از ۱۴ کشور جهان به مدیریت پروفسور Cornelis Grimmelikhuijzen توانستند ژنوم این حشره را تعیین کنند. بنابه به گفته این پروفسور این ژنوم شامل ۲۰۰ میلیون نوکلئوتید (قطعات سازندة DNA) که ۱۶۰۰۰ ژن یا پروتئین را کد میکند. تعیین این ژنوم میتواند برای گسترش روشهای مدرن دفع آفات با استفاده از تغییرات پروتئنی در بخش کشاورزی و فرآورده‌های آن نقش بسیار مهمی ایفا کند. همچنین این نتایج میتواند به عنوان الگو در مطالعه ساختار ژنتیکی سایر حشرات نیز کاربرد داشته باشد.


ژنوم سوسک قرمز

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا