اخبار کشاورزیمهندسی گیاه پزشکی

روش بيولو‍ژيك بهترين راه كنترل آفات كشاورزی است !!

عضوهيات علمي پژوهشكده كشاورزی سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران گفت: روش بيولوژيك بهترين راه كنترل آفات كشاورزي در مزارع است.در اين روش مصرف سموم كشاورزي تا حد زيادي كاهش مي يابد زيراازطبيعت براي از بين آفات موجود در طبيعت استفاده مي شود.
« مريم عطاپور » روزچهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: در روش بيولوژيك از انواع حشرات براي مقابله با آفات استفاده مي شود. در حال حاضر اين روش در كشورهاي توسعه يافته در سطح اروپا و امريكا بسيار مورد استفاده كشاورزان است. پتانسيل توسعه روش بيولو‍‍ژيك درايران نيز وجود دارد اما متاسفانه نهادهاي مختلف فعال در عرصه كشاورزي از ترويج اين شيوه حمايت هاي لازم را نمي كنند.

وي ادامه داد: حشره شناسي يكي از قديمي ترين رشته هايي است كه در كشور ما ايجاد شده است وتاكنون مطالعات و تحقيقات زيادي بر روي حشرات و كاربرد آنها در مزارع انجام شده است اما اين طرح هاي تحقيقاتي براي عملياتي شدن به حمايت هاي مالي نياز دارند.
عطاپور يادآور شد : اجراي روش مقابله بيولوژيك با آفات كشاورزي در ابتداي اجراي طرح ، هزينه براست زيراانجام كارهاي تحقيقاتي ، دريافت نتيجه ، توليد حشرات در مقياس زياد و اجراي طرح آزمايشي آنها در مزارع نيازمند هزينه بالايي است.
وي اظهارداشت: حشرات جزو پرتعداد ترين جانوران از لحاظ گونه هستند و تا امروز بيش از يك ميليون گونه حشره در سراسر دنيا شناسايي شده اند و روز به روز بر تعدادشان اضافه مي شود اما آمار دقيقي از تعداد گونه ها در ايران وجود ندارد.
عضو هيات علمي پژوهشكده كشاورزي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران گفت: حشرات داراي دو جنبه مفيد و مضر هستند و تاكنون در كشورمان تحقيقات زيادي بر روي آنها انجام شده است ، به عنوان مثال بر روي گونه اي زنبور به نام تريكوگراما تحقيقاتي صورت گرفته و مشخص شده است گونه اي از آن در مزارع برنج و براي مقابله با آفات كرم ساقه خوار و گونه ديگري براي مقابله با كرم گلوگاه انار كاربرد دارند.
وي تاكيد كرد: مقابله بيولوژيك يكي از اولويت هاي وزارت جهاد كشاورزي است زيرا توسعه اين روش تا حد بسيار زيادي موجب كاهش مصرف سموم كشاورزي در مزارع مي شود اما متاسفانه حمايت هاي لازم تاكنون از اين روش به عمل نيامده است.

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا