اخبار کشاورزی

چگونه حشرات روی دیوار راه می روند؟؟

چگونه حشرات روی دیوار راه می روند؟؟

بنا به نظرات دانشمندان، حشراتي که روي سقف راه مي روند، رد پاهاي چسبناک از خود به جا مي گذارند.

 راه رفتن به حالت وارونه نياز به نيروي چسبندگي همگن و ابزار مخصوصي به منظور مقابله با نيروي جاذبه دارد. پهناي بخش انتهايي پاهاي حشرات معمولا به اندازه اي است که فضاي لازم براي چسبيدن به سقف را براي آنها مهيا کند.

لايه چسبنده موجود در انتهاي پاي حشرات که با موهاي بسيار نازک و ريز پوشيده شده، پوليويلي (pulvilli) ناميده مي شود. نوک اين موها شبيه به کاردک و پهن تر از بقيه قسمت ها و به همين دليل شرايط لازم بهتري براي راه رفتن وارونه را فراهم مي کنند.

پيش از اين دانشمندان اعلام کرده بودند که انحناي اين موها باعث چسبيدن بهتر حشرات به سقف مي شود. در واقع آنها عقيده داشتند که اين موها يک ماده قندي چرب و چسبنده ترشح مي کنند.

مقاومت در برابر چسبندگي

يک تيم تحقيقاتي از انستيتوي مکس پلانک در کشور آلمان (Max Planck)، اخيرآ بر روي بيش از سيصد نوع حشره اي که روي سقف راه مي روند، مطالعاتي انجام داده است. نتايج بدست آمده نشان داد که کليه اين حشرات از خود رد پاهاي چسبناک باقي مي گذارند.

استانيسلاو گورب (Stanislav Gorb)، سرپرست تيم تحقيقاتي فوق در اين باره مي گويد :

“حدس ما اين است که اين حشرات ماده اي از خود تراوش مي کنند، اما هنوز در اين مورد به اطمينان صد در صد نرسيده ايم.”

گورب نتيجه تخقيقات تيمش را در کنفرانس ساليانه انجمن آزمايش هاي زيست شناسي که در ماه آوريل برگزار شد، به اطلاع عموم رساند :

– درست است که حشرات براي راه رفتن روي سقف نياز به پاهايي چسبناک دارند، اما اين چسبندگي نبايد به حدي باشد که حشره گير کرده و نتواند به حرکت خود ادامه دهد. به همين دليل پاهاي حشرات داراي ناخن هايي است که به جدا کردن پاهاي چسبناک از ديوار يا سقف کمک مي کنند.

– حشرات براي جلوگيري از چسبيدن به سقف روش هاي متفاوتي از قبيل چرخيدن، فشار دادن و جدا کردن پاهايشان به کار مي برند.

ترکيب منحني وار نوک موها با مايع روغني، به حشره کمک مي کند تا در حالت وارونه نيز بتواند در جهت صحييح قدم بردارد.

ربات ها در تعقيب حشرات !

ربات ها نيز به زودي به دنبال رد پاي حشرات، از ديوار بالا خواهند رفت.

تيم تحقيقاتي گورب، به منظور طراحي ربات هايي که قادر به تقليد از رد پاي حشرات باشند، گروهي از متخصصان ربات را به همکاري گرفتند.

دانشمندان در فسمت انتهايي پاي هر يک از ربات ها، براي شبيه سازي پاهاي حشرات، يک ماده مصنوعي چسبناک و خزدار وصل نمودند. اين ربات ها طوري طراحي شده بودند که مانند يک حشره واقعي قادر به جدا کردن پاهايشان از ديوار شيشه اي تعبيه شده به همين منظور نيز بودند.

يکي از مهندسان مکانيک عضو گروه در اين باره مي گويد : “اين اولين باري است که يک ربات با تقليد از يک حيوان، از سطح شيشه اي بالا مي رود .”

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا